• Pierwszy etap konkursu ortograficznego dla uczniów klas III szkół podstawowych pod hasłem „ I Ty możesz zostać Mistrzem Ortografii”

     Do drugiego etapu konkursu (gminnego) awansują Ci uczniowie, którzy napiszą dyktando nie popełniając więcej niż 2 błędy

    Czas wykonania – maksymalnie 30 minut.

    D Y K T A N D O

     INSTRUKCJA DLA NAUCZYCIELA:

     I PISANIE ZE SŁUCHU:

    1.      Tekst dyktanda należy przeczytać dzieciom przed dyktowaniem i upewnić się, czy jest dla nich zrozumiały.

    2.      W trakcie dyktowania można powtórzyć dłuższe zdania dzieląc je na logiczne części.

    3.      Po napisaniu odczytać tekst ponownie w celu sprawdzenia i dokonania ewentualnych poprawek przez uczniów.

    4.     Poprawkę nanosi uczeń przez skreślenie wyrazu błędnego i napisanie poprawnego nad lub obok.

    Pewna mrówka pokłóciła się z chrabąszczem o ziarnko pszenicy. Znaleźli je na krętej ścieżce w samym środku brzozowego lasu. W pewnej chwili mrówka zaczęła płakać i chrabąszczowi zrobiło się jej żal. Chciał oddać mrówce ziarenko, ale przyleciała kukułka i prędko je połknęła. Nie kłóćcie się bez sensu, jeśli możecie się równo podzielić. Pamiętajcie ! „Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta”. Po tym zdarzeniu mrówka wróciła do swojego gniazda w formie kopca. Przecież wiesz, że wewnątrz jest mnóstwo korytarzy i komór. Tu wychowywane jest jej potomstwo.

    PUNKTACJA DYKTANDA:

     1.      3 omyłki traktujemy jako jeden błąd;

    2.      3 błędy interpunkcyjne również jako jeden błąd;

    3.     błędem ortograficznym jest niepoprawne napisanie wyrazu z ó, u, rz, ż,

         ch, h,  utrata dźwięczności, zmiękczenia;

    4.     omyłka to opuszczenie litery, przestawienie wyrazu.

  •  

    Drugi  etap konkursu ortograficznego dla uczniów klas III szkół podstawowych pod hasłem „ I Ty możesz zostać Mistrzem Ortografii”

     

    Do trzeciego etapu konkursu (powiatowego) awansują Ci uczniowie, którzy napiszą dyktando nie popełniając więcej niż 2 błędy

     

    D Y K T A N D O

    INSTRUKCJA DLA NAUCZYCIELA:

     I PISANIE ZE SŁUCHU:

    1. Tekst dyktanda należy przeczytać dzieciom przed dyktowaniem i upewnić się, czy jest dla nich zrozumiały.

    2. W trakcie dyktowania można powtórzyć dłuższe zdania dzieląc je na logiczne części.

    3. Po napisaniu odczytać tekst ponownie w celu sprawdzenia i dokonania ewentualnych poprawek przez uczniów.

    4. Poprawkę nanosi uczeń przez skreślenie wyrazu błędnego i napisanie poprawnego nad lub obok.

     Marzec obudził przyrodę do życia. Zamarznięte rzeki odtajały. Ostatni śnieg ginie pod promykami grzejącego mocniej słońca. Na wierzbach bieleją puszyste kotki. Gałązki brzóz i jarzębin mają pąki. Dzień jest coraz dłuższy. Zwierzęta budzą się ze snu zimowego. Tchórz, niedźwiedź i jeże wyszły ze swych nor. W kałużach skaczą żaby. Z ciepłych krajów przyleciały jaskółki i bociany. Wszystkie ptaki budują gniazda. Przynoszą w dzióbkach piórka, trawki i patyczki. Chcą przygotować wygodne domki dla swoich piskląt. Grzegorz i Hania przygotowują grządki, na których posieją nasiona warzyw i kwiatów. Później będą mogli popatrzeć na pięknie kwitnące kwiaty i spróbować smacznej marchewki. Honorata ze swoją koleżanką Julią wybrały się na spacer do lasu. Gałązki krzewów i drzew poruszał lekki wietrzyk. Sprytna wiewiórka szukała w dziupli zeszłorocznych orzechów i grzybów. Powietrze było czyste i przesycone zapachem żywicy.

    PUNKTACJA DYKTANDA:

    1. 3 omyłki traktujemy jako jeden błąd;

    2. 3 błędy interpunkcyjne również jako jeden błąd;

    3. błędem ortograficznym jest niepoprawne napisanie wyrazu z ó, u, rz, ż, ch, h,  utrata dźwięczności, zmiękczenia;

    4. omyłka to opuszczenie litery, przestawienie wyrazu.

     

    Trzeci  etap konkursu ortograficznego dla uczniów klas III szkół podstawowych pod hasłem „ I Ty możesz zostać Mistrzem Ortografii”

     

    Wygrywają Ci uczniowie, którzy napiszą dyktando bezbłędnie (jeżeli nikt nie napisze dyktanda bezbłędnie wygrywają uczniowie z najmniejszą liczbą błędów)

     

    D Y K T A N D O

     

    INSTRUKCJA DLA NAUCZYCIELA:

    I PISANIE ZE SŁUCHU:

    1. Tekst dyktanda należy przeczytać dzieciom przed dyktowaniem i upewnić się, czy jest dla nich zrozumiały.

    2. W trakcie dyktowania można powtórzyć dłuższe zdania dzieląc je na logiczne części.

    3. Po napisaniu odczytać tekst ponownie w celu sprawdzenia i dokonania ewentualnych poprawek przez uczniów.

    4. Poprawkę nanosi uczeń przez skreślenie wyrazu błędnego i napisanie poprawnego nad lub obok.

     Krzyś całą noc śnił o konkursie „I Ty możesz zostać mistrzem ortografii”. Nie był do niego zbyt dobrze przygotowany i obawiał się kiepskiego wyniku. Dlatego obudziło go jeszcze przed budzikiem ssanie w żołądku. Poczuł wilczy apetyt. W jednej sekundzie z małpią zręcznością wyskoczył z łóżka i na swoich bocianich nogach błyskawicznie znalazł się przy lodówce. Kiedy pochłaniał kolejną parówkę, czuł wzrastającą w sobie niedźwiedzią siłę. Wiedział, że nie musi przejmować się błahostkami. W tym samym momencie spojrzał w lustro i ujrzał swój orli nos. Potrząsnął lwią grzywą, wyszczerzył w uśmiechu końskie zęby i w żółwim tempie skierował się do łazienki. Przez chwilę wydawało mu się, że ma kurzą ślepotę, bo nie mógł znaleźć szczoteczki do zębów. Szybko jednak zaczął podejrzewać brata o krecią robotę. Rozejrzał się po mieszkaniu, ale nie zauważył niczego podejrzanego. Wyjrzał przez okno. W ogródku było coś nie w porządku. Przyjrzał się uważnie działkom, klombom i zagonkom porzeczek oraz herbacianym różom oplatającym zardzewiałą siatkę. Zauważył kota czyhającego na myszy, no i brata, za krzakiem orzechów laskowych, który chichotał trzymając jego szczoteczkę do zębów. Krzyś przewrażliwiony na punkcie czystości, wiedział już, że to będzie zły dzień. Gdy dotarł na konkurs, był w złym humorze. Próbował niezauważalnie odpisywać od Józia, ale spostrzegł, że i on niewiele wie, bo usiłuje z kolei ściągnąć od Huberta. Pomyślał tylko, że w niedzielę nie pójdzie do kina, dopóki nie opanuje tych nieszczęsnych reguł,  aby zostać mistrzem ortografii.  

    PUNKTACJA DYKTANDA:

    1.  3 omyłki traktujemy jako jeden błąd;

    2.  3 błędy interpunkcyjne również jako jeden błąd;

    3.  błędem ortograficznym jest niepoprawne napisanie wyrazu z ó, u, rz, ż, ch, h,  utrata dźwięczności, zmiękczenia;

    4.  omyłka to opuszczenie litery, przestawienie wyrazu.

     

     

     

    PUBLIKACJE